menu
poster

Shy - Max Porter (2023)

mijn stem
1,50 (1)
1 stem

Engels
Psychologisch

224 pagina's
Eerste druk: Faber & Faber, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Dit is het verhaal van een paar opmerkelijke uren uit het leven van een getroebleerde tiener. Hij wandelt de nacht in en luistert naar de stemmen in zijn hoofd: die van zijn leraren, zijn ouders, de mensen die hij pijn heeft gedaan, de mensen die van hem proberen te houden. Hij ontsnapt aan 'Laatste Kans', een tehuis voor ‘moeilijk opvoedbare jongemannen’ en aan zijn nachtelijke angsten, zijn verleden en de beladen vraag of hij een toekomst heeft.

zoeken in:
avatar van mjk87
1,5
Van die moderne literatuur die me eigenlijk niet echt trekt, waar de vorm belangrijker lijkt maar die is eerder een trucje dan echt goed uitgewerkt. Deels volgt de stijl wel de inhoud met flarden van herinneringen die als flarden tekst worden gepresenteerd. Maar het verhaal boeit niet, de taal is niet bijzonder en de hoofdpersoon en daarmee zijn psyche gaan nooit leven (mede door die stijl). Zo blijft dit vooral 200 pagina's tekst (ipv een boek) zonder echte diepgang uitgang en zonder vermaak. 1,5*.

avatar van Abubakari
mjk87 schreef:
Van die moderne literatuur die me eigenlijk niet echt trekt, waar de vorm belangrijker lijkt maar die is eerder een trucje dan echt goed uitgewerkt. Deels volgt de stijl wel de inhoud met flarden van herinneringen die als flarden tekst worden gepresenteerd. Maar het verhaal boeit niet, de taal is niet bijzonder en de hoofdpersoon en daarmee zijn psyche gaan nooit leven (mede door die stijl). Zo blijft dit vooral 200 pagina's tekst (ipv een boek) zonder echte diepgang uitgang en zonder vermaak. 1,5*.


Oprechte vraag: Waarom lees jij zo zelden een goed boek? Je bent vrijwel nooit enthousiast over een boek.
Heb je moeite goeie boeken te vinden of lees je niet voor je plezier maar puur om te recenseren? Lijkt me zo zonde van je tijd wanneer je meer dan de helft van de boeken die je leest ofwel slecht of hooguit mwoah vindt.

avatar van mjk87
1,5
Abubakari schreef:
(quote)


Oprechte vraag: Waarom lees jij zo zelden een goed boek? Je bent vrijwel nooit enthousiast over een boek.
Heb je moeite goeie boeken te vinden of lees je niet voor je plezier maar puur om te recenseren? Lijkt me zo zonde van je tijd wanneer je meer dan de helft van de boeken die je leest ofwel slecht of hooguit mwoah vindt.


Nou ja, soms vraag ik me dat ook af. Ben ik te streng? Allicht, met films ben ik juist minder streng geworden dan pakweg 5 jaar terug. Vind ik het echt nog wel leuk, dat lezen? Als ik een goed boek heb dan zeker, dus ja, dat wel. Is er iets anders? Allicht.

Wat in ieder geval meespeelt is dat ik wat zoekende ben naar iets nieuws. Ik heb jaren veel Russisch gelezen maar de hoofdmoot heb ik toch wel gehad daarvan. En in dat zoeken pak ik vanalles, onder meer:

- In de bieb zie vaak wat liggen en dan denk ik: gewoon eens meenemen. Vaak ook dun, mooi om iets uit te proberen. En ik ben vaak onderweg en heb dan 1 boek mee, dan lees ik zo'n boek uiteindelijk wel uit. Ook al denk ik na 20 pagina's: dit is niet mijn smaak. Dikkere boeken probeer ik ook, maar die breng ik sneller terug als ik na 50 bladzijden nog denk dat ik er weinig plezier uithaal verder.

- Recensies: Als een recensent enthousiast is pak ik zo'n boek dan wel. En ik trap er elke keer in want mijn smaak is veelal anders. Ik moet weten, als Thomas van Veen iets geweldig vindt dan moet ik dat links laten liggen. Maar ja, vorig jaar door een lyrische recensie wel een geweldig boek van Jessica Au gevonden (of een geweldige Franse film die ik anders links had liggen allicht)

- Top 250: Hier probeer ik tips uit te halen, soms geweldig (Steinbeck's Ten Oosten van Eden), soms tegenvallend. Al laat ik fantasy tot nu toe bewust liggen, de rest pak ik wel op. Ook als ik vermoed dat ik dat boek niet per se een meesterwerk vind. Het is deels verbreding en deels afvinken.
.
- Soms ook puur dat ik iets gelezen heb, zoals vorig jaar Dante. Dat is niet per se voor mijn plezier, maar wel dat ik dan echt een oordeel erover kan geven, het zelf eens gelezen heb. Van de bucket list af zeg maar. Dat is wel een bewuste keuze waarbij ik het beste hoop maar ook wel weet: dit kan tegenvallen. En waar niks mis mee is, tenzij ik steeds mindere boeken pak.

Ik ga wel vaak met enthousiasme erin, dus ik hoop wel een goed boek te lezen. Maar de laatste 2 a 3 jaar valt het toch een beetje tegen. En ik ben er nog niet helemaal over uit hoe dat aan te pakken.

avatar van Abubakari
Maar op een gegeven moment weet je toch ook wel een beetje wat in je smaak zal gaan vallen? Heb ik wel, ik scoor meestal wel minimaal 3,5 ster en zeer regelmatig 4 of meer.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 16:53 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 16:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.