Boeken / Algemeen / Indonesië
zoeken in:
0
geplaatst: 8 januari 2011, 16:58 uur
Wat zijn de beste boeken die zich afspelen op Nederlands Indië?
* Stille Kracht
* Max Havelaar
En verder?
* Stille Kracht
* Max Havelaar
En verder?
0
geplaatst: 8 januari 2011, 19:33 uur
Ik heb zelf niet alles gelezen, maar dit zijn in ieder geval boeken die zich op Nederlands Indië afspelen:
- Oeroeg (Hella S. Haasse)
- Bontorio, de Laatste Generaal (H.J. Friedericy)
- Mevrouw Mijn Moeder (Yvonne Keuls)
- Aan het Einde van de Middag (Jacob Vredenbregt)
- Eiland der Demonen: Roman over Bali (Johan Fabricius)
- Een Kolonie Is Ook Maar een Mens (A. Alberts)
- Goena-goena (A. Daum)
- Oeroeg (Hella S. Haasse)
- Bontorio, de Laatste Generaal (H.J. Friedericy)
- Mevrouw Mijn Moeder (Yvonne Keuls)
- Aan het Einde van de Middag (Jacob Vredenbregt)
- Eiland der Demonen: Roman over Bali (Johan Fabricius)
- Een Kolonie Is Ook Maar een Mens (A. Alberts)
- Goena-goena (A. Daum)
0
geplaatst: 8 januari 2011, 19:53 uur
F. Springer heeft een aantal romans en verhalen geschreven die zich geheel of gedeeltelijk afspelen op Nederlands Indië. Onder meer de romans Tabee New York, Bougainville, Kandy en Bandoeng, Bandung, en de verhalenbundel Zaken overzee. Ik heb ze allemaal gelezen en afgezien van Bandoeng, Bandung zijn ze allemaal de moeite waard.
0
geplaatst: 8 januari 2011, 21:51 uur
Eerst en vooral:
Bezonken Rood - Jeroen Brouwers
Heren van de Thee - Hella Haasse
De Kus - Jan Wolkers
en eventueel:
Orpheus in de Dessa - Augusta de Wit
Sleuteloog - Hella Haasse
Naar het Sneeuwgebergte - Bart Vos (Nieuw-Guinea in 1986)
Bezonken Rood - Jeroen Brouwers
Heren van de Thee - Hella Haasse
De Kus - Jan Wolkers
en eventueel:
Orpheus in de Dessa - Augusta de Wit
Sleuteloog - Hella Haasse
Naar het Sneeuwgebergte - Bart Vos (Nieuw-Guinea in 1986)
0
PeterW (crew)
geplaatst: 9 januari 2011, 00:51 uur
Adriaan van Dis heeft toch ook het nodige hierover geschreven.
0
sisyphos
geplaatst: 9 januari 2011, 13:29 uur
De Indiëromans van Brouwers spelen zich allemaal gedeeltelijk in Insulinde af:
Het Verzonkene beschrijft het leven van de familie Brouwers, voor zover de schrijver zich dat kan herinneren, voor de inval van de Japanners.
Bezonken Rood beschrijft de tijd in het 'jappenkamp' te Indonesië tijdens Wereld Oorlog II.
De Zondvloed beschrijft het leven van de Nederlanders op Indonesië na het einde van die oorlog en ook hun repatriëring wanneer de bevolking in opstand komt, wat uiteindelijk leidt tot de onafhankelijkheid van Nederlandsch Indië (trouwens honderd jaar eerder al door Multatuli voorspeld).
Bezonken Rood en vooral De Zondvloed gaan ook over de invloed die het verblijf aldaar op de rest van het leven van de schrijver heeft en zal hebben.
Verder zijn er nog, maar ik heb ze niet gelezen,:
Maria Dermout: De Tienduizend Dingen en, inderdaad, Indische Duinen van Adriaan van Dis.
Rudy Kousbroek heeft ook zijn zegje over de periode die hij daar doorgebracht heeft, gedaan maar daar zou ik niet al te veel aandacht aan besteden.
Het Verzonkene beschrijft het leven van de familie Brouwers, voor zover de schrijver zich dat kan herinneren, voor de inval van de Japanners.
Bezonken Rood beschrijft de tijd in het 'jappenkamp' te Indonesië tijdens Wereld Oorlog II.
De Zondvloed beschrijft het leven van de Nederlanders op Indonesië na het einde van die oorlog en ook hun repatriëring wanneer de bevolking in opstand komt, wat uiteindelijk leidt tot de onafhankelijkheid van Nederlandsch Indië (trouwens honderd jaar eerder al door Multatuli voorspeld).
Bezonken Rood en vooral De Zondvloed gaan ook over de invloed die het verblijf aldaar op de rest van het leven van de schrijver heeft en zal hebben.
Verder zijn er nog, maar ik heb ze niet gelezen,:
Maria Dermout: De Tienduizend Dingen en, inderdaad, Indische Duinen van Adriaan van Dis.
Rudy Kousbroek heeft ook zijn zegje over de periode die hij daar doorgebracht heeft, gedaan maar daar zou ik niet al te veel aandacht aan besteden.
0
geplaatst: 9 januari 2011, 16:21 uur
sisyphos schreef:
Maria Dermout: De Tienduizend Dingen
Maria Dermout: De Tienduizend Dingen
Deze vooral ja; eigenlijk moet je gewoon de bundel van haar verzameld werk hebben, ben je in 1 keer klaar.
En alles van Vincent Mahieu / Tjalie Robinson, uiteraard. Als ook E. du Perron (Het Land van Herkomst).
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 9 januari 2011, 22:45 uur
Ik heb even gewacht want de Indische letteren - zoals werken over Nederlands-Indië zo fraai worden genoemd - liggen me na aan het hart. Velen zijn reeds genoemd... hier nog wat aanvullingen:
Madelon Szekely-Lulofs, met name Rubber is een fantastisch boek over de hoogtijdagen van de Nederlandse plantages op Sumatra, Koelie is een van die zeldzame boeken waarin in Europese auteur zich verplaatst in de Indonesische positie (voor zover dat mogelijk is), en de Hongertocht is ook zeer de moeite waard.
Willem Walraven: de beste brievenschrijver in de Nederlandse literatuur überhaupt.
Van Friedericy wordt de Laatste Generaal genoemd (door Dexter) maar eigenlijk is alles wat de man heeft geschreven erg goed.
De Eilanden van A. Alberts, sowieso een hoogtepunt in de Nederlandse literatuur op het gebied van verhalen.
Dionysos noemt heel terecht Vincent Mahieu/Tjalie Robinson/Jan Boon de Indo-auteur pur sang, een verteller zonder weerga over de Indosamenleving in het Nederlands-Indië van weleer. Zijn verhaal Arcola (uit Tjoek) reken ik tot de beste Nederlandse verhalen aller tijden.
Marie van Zeggelen, is ook zo'n bijzondere schrijfster die buiten de geëffende paden van de koloniale samenleving durfde te stappen.
P.A. Daum - de chroniqueur van de koloniale maatschappij - wordt ook al genoemd met Goena Goena, maar ook zijn andere boeken zijn erg de moeite waard.
Verder nog: Beb Vuijk, Aya Zikken, F. van den Bosch, Augusta de Wit (jawel Orfeus in de Dessa)...
Ewald Vanvugt: De Val van Bali een van de weinige moderne historische romans over Indië. Gezien de tientallen meters aan (populair-)wetenschappelijke werken over de VOC-periode en Nederlands-Indië valt het gewoon op hoe weinig historische fictie (moderne welteverstaan) er is.
Een bijzondere dichter in het Nederlands taalgebied: G.J. Resink
Voor de andere kant van de medaille: De boeken van Pramoedya Ananta Toer en dan vooral zijn trilogie Aarde der Mensen, Kind van Alle Volken, Het Glazen Huis die zich afspeelt in de koloniale tijd.
Voor een andere kijk op het oude Indië zie: Franz Junghuhn's Java's Onuitputtelijke Natuur en - jawel van de mede-uitvinder van de evolutieleer - Alfred Wallace's The Malay Archipelago, diens reizen vonden grotendeels plaats in het voormalig Nederlands-Indië.
Tenslotte: veel werken van Joseph Conrad spelen zich af in het vroegere Nederlands Indië en de aangrenzende gebieden...
Madelon Szekely-Lulofs, met name Rubber is een fantastisch boek over de hoogtijdagen van de Nederlandse plantages op Sumatra, Koelie is een van die zeldzame boeken waarin in Europese auteur zich verplaatst in de Indonesische positie (voor zover dat mogelijk is), en de Hongertocht is ook zeer de moeite waard.
Willem Walraven: de beste brievenschrijver in de Nederlandse literatuur überhaupt.
Van Friedericy wordt de Laatste Generaal genoemd (door Dexter) maar eigenlijk is alles wat de man heeft geschreven erg goed.
De Eilanden van A. Alberts, sowieso een hoogtepunt in de Nederlandse literatuur op het gebied van verhalen.
Dionysos noemt heel terecht Vincent Mahieu/Tjalie Robinson/Jan Boon de Indo-auteur pur sang, een verteller zonder weerga over de Indosamenleving in het Nederlands-Indië van weleer. Zijn verhaal Arcola (uit Tjoek) reken ik tot de beste Nederlandse verhalen aller tijden.
Marie van Zeggelen, is ook zo'n bijzondere schrijfster die buiten de geëffende paden van de koloniale samenleving durfde te stappen.
P.A. Daum - de chroniqueur van de koloniale maatschappij - wordt ook al genoemd met Goena Goena, maar ook zijn andere boeken zijn erg de moeite waard.
Verder nog: Beb Vuijk, Aya Zikken, F. van den Bosch, Augusta de Wit (jawel Orfeus in de Dessa)...
Ewald Vanvugt: De Val van Bali een van de weinige moderne historische romans over Indië. Gezien de tientallen meters aan (populair-)wetenschappelijke werken over de VOC-periode en Nederlands-Indië valt het gewoon op hoe weinig historische fictie (moderne welteverstaan) er is.
Een bijzondere dichter in het Nederlands taalgebied: G.J. Resink
Voor de andere kant van de medaille: De boeken van Pramoedya Ananta Toer en dan vooral zijn trilogie Aarde der Mensen, Kind van Alle Volken, Het Glazen Huis die zich afspeelt in de koloniale tijd.
Voor een andere kijk op het oude Indië zie: Franz Junghuhn's Java's Onuitputtelijke Natuur en - jawel van de mede-uitvinder van de evolutieleer - Alfred Wallace's The Malay Archipelago, diens reizen vonden grotendeels plaats in het voormalig Nederlands-Indië.
Tenslotte: veel werken van Joseph Conrad spelen zich af in het vroegere Nederlands Indië en de aangrenzende gebieden...
0
ags50
geplaatst: 7 september 2013, 23:59 uur
Niet alleen "De Stille Kracht" van Couperus, maar nog meer romans van hem hebben een Indische achtergrond.
Is Maria Dermoût al genoemd? Nu, bij dezen.
Is Maria Dermoût al genoemd? Nu, bij dezen.
* denotes required fields.