menu

De Site / Algemeen / Zelf boeken toevoegen aan de site

zoeken in:
avatar van metalfist
Hoe wordt er eigenlijk omgegaan met boeken die een atypisch formaat hebben? Bijvoorbeeld: bol.com | The World of Smurfs, Matt Murray, Matt. Murray - m.bol.com

Nogal verkeerde proporties dus, maar wordt het boek dan gewoon van de site geweerd of zijn er uitzonderingen?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dit kun je gewoon toevoegen, het formaat krijgt gewoon dezelfde breedte als de rest.

avatar van metalfist
Ok bedankt! Ik dacht dat er een regel ging zijn zoals op MovieMeter dat quadposters niet zijn toegestaan. Zal er een van de volgende dagen eens werk van maken

avatar van Abeltjuh 25
In De Site > Algemeen > Toevoegen. Welke criteria?:

Ik wil graag Dialectiek der Aufklärung van de Duitse filosofen Adorno en Horkheimer op deze site zetten. Twijfel een beetje of hij aan de vereisten voldoet, daar het oorspronkelijk een essaybundel is. Echter, soortgelijke boeken hebben wel een plekje op deze site. Aangezien van deze twee heren al het werk ontbreekt, vraag ik het hier even.

avatar van gert_r
Abeltjuh 25 schreef:
Ik wil graag Dialectiek der Aufklärung van de Duitse filosofen Adorno en Horkheimer op deze site zetten. Twijfel een beetje of hij aan de vereisten voldoet, daar het oorspronkelijk een essaybundel is. Echter, soortgelijke boeken hebben wel een plekje op deze site. Aangezien van deze twee heren al het werk ontbreekt, vraag ik het hier even.


Essaybundels zijn toegestaan, mits voorzien van een adequate ('plot')omschrijving. Maar dat geldt voor alle boeken op BM. Ik zie geen bezwaren voor toevoeging!

avatar van Abeltjuh 25
Ah, dankje. Ik heb 'm erop gezet!

avatar van metalfist
metalfist schreef:
Ik zou graag deze omnibus van Arthur C. Clarke willen toevoegen. Mag dit er eigenlijk op? Ik vrees er een beetje voor aangezien bijvoorbeeld Into the Comet al in deze omnibus zit. Daar zitten dan wel weer andere verhalen in, maar het is vast niet de bedoeling dat beide omnibussen op de site komen.

Ik vind de wiki hier nogal dubbel:
WEL: Van één auteur, en de verhalen zijn nog niet eerder in boekvorm gepubliceerd.

Maar is dat dan echt elk verhaal apart mag nog nooit in boekvorm zijn uitgebracht of geldt dit enkel als de omnibus met dezelfde verhalen onder een andere titel wordt uitgebracht.

liv2 schreef:
@metalfist
Een bloemlezing met één nieuw of niet eerder apart verschenen verhaal mag wel.
Hier ben ik weer

Recent opnieuw wat werk van Clarke op de kop getikt, dus het begint weer te kriebelen om dit toe te voegen. Alleen heb ik nog 1 vraagje: wordt een magazine als boekvorm beschouwt? Travel by Wire! - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org bijvoorbeeld is first published in December 1937 in the magazine Amateur Science Stories.

Later is het toegevoegd aan The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 (1976) en The Collected Stories of Arthur C. Clarke (2001). Dan lijken me er een aantal opties te zijn:
- mag gewoon niet op de site omdat het is uitgegeven in magazinevorm
- mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze allemaal
verhalen bevat die daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht.
- mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze ten minste 1 verhaal bevat dat daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht.
- Metalfist moet gewoon zich bezig houden met simpele boeken ipv zijn tijd te steken in het toevoegen van dit soort randgevallen zoals zijn filmboeken

avatar van liv2
Metalfist krijgt zo snel mogelijk antwoord!

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
metalfist schreef:
(quote)

(quote)
Hier ben ik weer

Recent opnieuw wat werk van Clarke op de kop getikt, dus het begint weer te kriebelen om dit toe te voegen. Alleen heb ik nog 1 vraagje: wordt een magazine als boekvorm beschouwt? Travel by Wire! - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org bijvoorbeeld is first published in December 1937 in the magazine Amateur Science Stories.

Later is het toegevoegd aan The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 (1976) en The Collected Stories of Arthur C. Clarke (2001). Dan lijken me er een aantal opties te zijn:
- mag gewoon niet op de site omdat het is uitgegeven in magazinevorm
- mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze allemaal
verhalen bevat die daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht.
- mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze ten minste 1 verhaal bevat dat daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht.
- Metalfist moet gewoon zich bezig houden met simpele boeken ipv zijn tijd te steken in het toevoegen van dit soort randgevallen zoals zijn filmboeken
Ik ga hier op antwoorden maar dat duurt even, dus Metalfist nog even geduld

avatar van metalfist
Perfect! Ik hoor het wel dan

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
1. Je mag best wel boeken toevoegen die eerst in een magazine zijn verschenen - we noemen dat hier periodieken en bij het toevoegen wordt dat tussen haakjes achter de naam van die aangegeven. Er zijn soms boeken/verhalen die eerst in een krant, tijdschrift of iets vergelijkbaars zijn gepubliceerd. Je ziet dat vooral t.a.v. 19-eeuwse boeken, in die tijd was het heel gebruikelijk dat een boek eerst in feuilletonvorm in een magazine werd gepubliceerd. Voorbeelden zijn de verhalen van Edgar Allan Poe, maar ook verschillende 'Russen'. Zie bijv. The System of Doctor Tarr and Professor Fether - Edgar Allan Poe (1845) of Noc' pered Sudom - Anton Tsjechov (1884) of Heart of Darkness - Joseph Conrad (1899)
Voorwaarde is wel dat zo'n boek naderhand als stand-alone is uitgegeven, dus als het naderhand alleen als onderdeel van een bundel is gepubliceerd, moet het op onderstaande (2 en 3) wijze toegevoegd worden
2. ... mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze allemaal verhalen bevat die daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht...: dit mag sowieso maar dan moet je wel meerdere van die verhalen kort omschrijven. Soms komt het voor dat een of meerdere van die verhalen later afzonderlijk worden uitgegeven. Zie bijv. The Phantom Rickshaw and Other Tales - Rudyard Kipling (1888) dan kan dat weer zoals in 1. beschreven.
3. ... mag op de site indien The Best of Arthur C. Clarke 1937-1955 wordt toegevoegd en deze ten minste 1 verhaal bevat dat daarvoor nog nooit in boekvorm waren uitgebracht...: dit mag ook en dan met name dat ene verhaal beschrijven.
Optie 2 en 3 zijn nogal bewerkelijk daarom dat je relatief weinig van dit soort bundels vindt op BM
4.

Dit is het wel zo'n beetje, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders moet je maar doorvragen... Succes!

avatar van metalfist
Kijk eens aan, nog een stuk sneller dan ik had gedacht

Lijkt me een duidelijke uitleg te zijn. Ik ga me er binnenkort eens met bezighouden met zo één van die bundels toe te voegen. Bedankt voor de uitleg in ieder geval

avatar van metalfist
Toch nog een kleine opmerking: wat als een verhaal in een omnibus al wel eens eerder is uitgebracht, maar in een omnibus bijvoorbeeld rond een bepaald thema met verschillende auteurs. Wordt een verhaal volgens boekmeter normen pas als gepubliceerd beschouwt als het in een omnibus is terecht gekomen met enkel verhalen van de schrijver of telt zo'n eerdere publicatie in een bloemlezing (hoewel die niet op de site mogen) ook?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Er staan meer omnibussen met verschillende schrijvers op.

avatar van metalfist
Aah ja, zolang dat er dan maar op zijn minst 1 verhaal tussen zit dat nog niet eerder was gepubliceerd

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Juist!

avatar van MatthiasVA
Ik zou graag Hippias Minor van Plato toevoegen. Het probleem is echter dat men eigenlijk niet weet wanneer dit werk exact geschreven is.
Wat dient er in dit geval dan gedaan te worden?

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Datering is inderdaad onzeker, volgens de Duitse wikipedia speelt zich het debat af tussen 421–416 dus je zou -416 kunnen invullen....

avatar van MatthiasVA
Plato was toen 13 jaar oud. Dus ik zal het iets later moeten situeren denk ik
Ik denk dat -380 wel een goede schatting zou zijn, hoewel daar natuurlijk absoluut geen consensus rond bestaat.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Niet goed gelezen. Het debat was tussen Sokrates en Hippias in de genoemde periode... Het door jou genoemde jaartal lijkt me een goede inschatting.

avatar van Animosh
Hoe liggen de regels omtrent buitenlandse (literaire) bundels? Mag bijvoorbeeld deze bundel van korte verhalen van Tsjechov op de site? En deze verhalenbundel van Carver?

En hoe zit het met readers/anthologieën die fragmenten/hoofdstukken uit werken van één of meerdere auteurs samenvoegen in één boek? Zoals deze verzameling van literaire passages over ethische onderwerpen of deze Nietzschereader en deze Schopenhauerbundel?

avatar van gert_r
Animosh schreef:
Hoe liggen de regels omtrent buitenlandse (literaire) bundels? Mag bijvoorbeeld deze bundel van korte verhalen van Tsjechov op de site? En deze verhalenbundel van Carver?

En hoe zit het met readers/anthologieën die fragmenten/hoofdstukken uit werken van één of meerdere auteurs samenvoegen in één boek? Zoals deze verzameling van literaire passages over ethische onderwerpen of deze Nietzschereader en deze Schopenhauerbundel?


Vraagje: heb je Criteria voor toevoegbaarheid - BoekMeterWiki - wiki.boekmeter.nl al gelezen?

avatar van Animosh
Nee, maar dat had ik beter eerst kunnen doen want dat beantwoordt al mijn vragen: ze mogen er allemaal niet op. Mijn excuses voor mijn gemakzucht. Op MusicMeter worden verzamelalbums wel toegelaten, dus vandaar mijn onzekerheid. Maar hier mogen dus alleen "officiële" bundels worden toegevoegd.

avatar van gert_r
Mooi! Overigens is het niet uitgesloten dat de wiki over dit onderwerp onvolledig is, dus vragen als deze zijn geen probleem ...

avatar van Jordy
de schermen om boeken toe te voegen en te corrigeren (en voor de crew, deze te beoordelen) zijn opnieuw gebouwd. Het grootste verschil is te zien bij het toevoegen, dat nu in 1 scherm gebeurt.

Mocht er ergens nog iets mis gaan, dan hoor ik het graag.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Kijk, dat zijn berichten!



avatar van metalfist
Geen idee of meer mensen deze link al kennen, maar ik vind hem te goed om niet te delen:
> Compare Discount Book Prices & Save up to 90% > ISBNS.net

Ben nog geen enkel boek tegengekomen dat geen cover van minimum 400 pixels. Je kunt op auteur en ISBN zoeken.

avatar van centurion81
Geen idee waar ik dit moet melden maar het boek "One Kick" van Chelsea Cain komt twee keer voor op de site. Als je 'm zoekt rechtsboven, is ie er 2x. Geen bug, want 1x door Liv en 1x door PeterW toegevoegd.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:18 uur

geplaatst: vandaag om 16:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.