Frankenstein - Mary Wollstonecraft Shelley (1818)

Alternatieve titel: The Modern Prometheus 

 
Frankenstein (1818)
46 stemmen | gemiddelde 3,76
mijn stem:
Engels
Griezel / Science-fiction

256 pagina's
Eerste druk: Lackington, Hughes, Harding, Mavor & Jones, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Bliksemflitsen doorkruisen de nachtelijke hemel als Victor Frankenstein slaagt in het ultieme wetenschappelijke experiment: leven opwekken. Het wezen dat hij maakt, mag dan al intelligent en gevoelig zijn, het is zo gigantisch en afzichtelijk dat het wordt verstoten door zijn schepper en door al wie het ontmoet. Het duurt niet lang voor het eenzame, ongelukkige monster zich tegen Victor en diens gezin keert, met afschuwelijke en tragische gevolgen.


 

 

gebruiker
bericht

 

quote
1,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2006, 13:32 uur
Vreselijke slecht geschreven boek. Of liever gezegd, in een vreselijke stijl geschreven. Iedereen is Nobel en Goed en Mooi en blablabla Romantiek op zijn hoogte/dieptepunt.

1*

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2006, 15:32 uur
Op zijn hoogtepunt wat mij betreft, een van de mooiste boeken uit de Engelse literatuur die ik heb gelezen. De zoetigheid en moraal druipen er met liters vanaf, maar ik kan er in dit geval geen genoeg van krijgen.

4,5*.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2006, 17:33 uur
Ik denk dat het dan in dezelfde categorie valt als Dracula? Het is in ieder geval de tijdsperiode eigen, ik vind het ook geweldig! De hele schrijfstijl alleen al... prachtig! Tja, love it or hate it, maar zodra mijn boekenstapeltje hier is afgewerkt, ga ik ook deze zo spoedig mogelijk lezen :p

 

Louis2703
quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 4 september 2006, 18:03 uur
Ik durf dit niet eens te lezen, spreekt me totaal niet aan.

 

quote
3,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 5 september 2006, 15:26 uur
Ik moest voor Engelse les 2 boeken lezen, en we kregen daarna een mondelinge toets over het boek. De boeken die ik gekozen had, waren Dracula en Frankenstein.
Mooi boek.

***3,5**** sterren

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 september 2006, 0:53 uur
BobdH schreef:
Ik denk dat het dan in dezelfde categorie valt als Dracula? Het is in ieder geval de tijdsperiode eigen, ik vind het ook geweldig! De hele schrijfstijl alleen al... prachtig! Tja, love it or hate it, maar zodra mijn boekenstapeltje hier is afgewerkt, ga ik ook deze zo spoedig mogelijk lezen :p


Daar ben ik het absoluut niet mee eens. "Frankenstein" is een van de kernwerken van de Romantiek, een literaire stroming die revolutionair was in die tijd, terwijl "Dracula" een laat-Victoriaanse tekst is, en hoewel Stoker duidelijk geïnspireerd was door "Frankenstein" en andersoortige "Gotische" boeken, is "Dracula" een typisch voorbeeld van Victoriaanse fictie (hoewel Stoker al een lichte inclinatie tot herwaardering van Victoriaanse idealen toonde), terwijl "Frankenstein" (met name gezien de ontstaansgeschiedenis van het verhaal) een erg progressief en maatschappelijk-kritisch boek was. In de tijd dat "Frankenstein" werd geschreven stond de moderne wetenschap nog relatief in de kinderschoenen en Shelley werpt de vraag op of deze wetenschap wel het recht van de mens is en hoe de mens zich zou gedragen als god, als schepper. Het is verbluffend dat een 19-jarig meisje in de vroege negentiende eeuw tot een dergelijk werk in staat was. "Dracula", daarentegen, is een boek dat voornamelijk is geschreven als zijnde makkelijk leesbaar. Hoewel het boek bepaalde themata aanstipt, zoals de rol van de vrouw in de Victoriaanse maatschappij (iets wat zeer prominent was in de literatuur van die tijd), is het niet een als zodanig bedoelde kritische beschouwing. Ook stilistisch gezien kent het niet de kracht van Shelley's werk. Ik denk ook daarom dat jouw opmerking niet gerechtvaardigd is...

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 september 2006, 11:28 uur
El TAM schreef:

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.........Ik denk ook daarom dat jouw opmerking niet gerechtvaardigd is...


Interessant, maar zoals ik ook zei: ik heb Frankenstein dus nog helemaal niet gelezen, en reageerde enkel op de opmerking dat ook in Frankenstein geschreven wordt met "dear", "my love" etc, wat vermoedelijk de Victoriaanse stijl is, waarvan je zei dat Stoker zich (losjes) liet inspireren op Frankenstein. Dracula vind ik geweldig, waardoor ik Frankenstein graag wil lezen, gezien dat dus het 'bronmateriaal' is.

Alle maatschappijkritische zaken wist ik over, maar daar ging het hier helemaal niet om... Het was dus niet bepaald een 'echte' opmerking/statement, meer een losse vraag, waarmee jij dus met het antwoord komt, bedankt ;)

 

quote
4,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 6 september 2006, 15:11 uur
BobdH schreef:
El TAM schreef:
(quote)


Interessant, maar zoals ik ook zei: ik heb Frankenstein dus nog helemaal niet gelezen, en reageerde enkel op de opmerking dat ook in Frankenstein geschreven wordt met "dear", "my love" etc, wat vermoedelijk de Victoriaanse stijl is, waarvan je zei dat Stoker zich (losjes) liet inspireren op Frankenstein. Dracula vind ik geweldig, waardoor ik Frankenstein graag wil lezen, gezien dat dus het 'bronmateriaal' is.

Alle maatschappijkritische zaken wist ik over, maar daar ging het hier helemaal niet om... Het was dus niet bepaald een 'echte' opmerking/statement, meer een losse vraag, waarmee jij dus met het antwoord komt, bedankt ;)


Okee ;) de voornaamste reden van het ontbreken van Victoriaanse elementen in "Frankenstein" is het feit dat het boek een jaar voor de geboorte van Victoria uitkwam :p

 

quote
2,0nieuw bericht [permalink] geplaatst op 10 januari 2007, 12:44 uur
Neen, dit is dus niet echt iets voor mij.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 1 oktober 2007, 23:21 uur
Prachtig geschreven roman die de tijdsgeest van de Romantiek op verbluffende wijze weergeeft en nog vele eeuwen mee kan. Shelley uit hiermee haar kritiek op de drang van de mens om de natuur voortdurend te willen overtreffen.

4,5*

 

quote
nieuw bericht [permalink] geplaatst op 25 april 2008, 23:41 uur
aegron schreef:
Vreselijke slecht geschreven boek. Of liever gezegd, in een vreselijke stijl geschreven. Iedereen is Nobel en Goed en Mooi en blablabla Romantiek op zijn hoogte/dieptepunt.

1*


Dat is een beetje de stijl van die periode, maar als je dit al erg vindt, lees dan vooral niet 'The Castle of Otranto', want dat is nog veel erger.

 

quote
4,5nieuw bericht [permalink] geplaatst op 13 augustus 2008, 12:10 uur
Verrassend sterk boek. Het is het lezen alleen al waard vanwege de prachtige, theatrale gesproken teksten. Maar daarbij komen ook nog eens enorm sterke, diepe personages die het geheel erg meeslepend maken. Wat vooral verrassend was, was hoezeer je als lezer meeleeft met het ''vreselijke monster'', en hoezeer je perspectief op de personages kan verschuiven. De manier van vertellen (vanuit een aantal verschillende oogpunten) kwam op mij over als erg vooruitstrevend. Echt uitstekend.

4,5 *

 





niet ingelogd

7.581 gebruikers | 20.780 boeken | 7.336 auteurs | 75.229 berichten | 98.497 stemmen